De ontwikkelingen op gebied van software en techniek gaan razendsnel, Apps volgen elkaar in een rap tempo op en bieden de zorg steeds meer mogelijkheden om efficiënter en mobieler te werken. Om het werk goed te kunnen doen is bereikbaarheid een belangrijk sleutelwoord. Goede communicatiesystemen, kunnen zelfs mensenlevens redden.

Iedere software of techniek om de bereikbaarheid te vergroten vraagt weer zijn eigen apparaat. Denk hierbij aan piepers, DECT toestellen, barcodescanners, WiFi toestellen, smartphones, tablets etc. De verzorging loopt steeds vaker met meerdere apparaten rond om met deze technieken te kunnen werken. De efficiëntie van deze technieken worden hierdoor inefficiënter, verzorgend personeel heeft letterlijk de handen vol. Daarnaast moet het personeel steeds weer leren om met de nieuwe technieken om te gaan. Tijd die er eigenlijk niet is want wanneer patiënten je nodig hebben, wil je niet staan worstellen met ingewikkelde technieken. 

De technologie van vandaag veranderend snel en telefoons en toepassingen zijn de sleutel tot het uitvoeren van het werk. 

In sommige gevallen kan het aantal apparaten oplopen als bijv. een verzorgende met pauze gaat en tijdelijk zijn/haar apparaten overdraagt aan een collega. Verplegend personeel, moet hierdoor soms letterlijk met een mandje lopen om alles maar te kunnen dragen. Gaat er een toestel over, dan maar graaien naar het juiste toestel.

Ik heb het ‘helaas’ zelf recentelijk moeten waarnemen. Mijn jongste zoon moest worden opgenomen voor observatie. Met verbazing keek ik naar de gordel van de verpleegster waar maar liefst vier telefoons aan de broekband hingen, zoals een timmerman zijn gereedschap om de riem draagt. Ik vond het knap dat ze zich nog voort wist te bewegen. Ieder toestel was voor slechts een deel van de afdeling.

Iedere techniek, werkt weer afzonderlijk en moet er vaak meerdere handelingen gedaan worden om deze technieken met elkaar te laten werken. Vaak komen de verschillende technieken ook nog eens van verschillende leveranciers, wat de interobiliteit van de technieken onderling lastiger maakt. Het onderhouden van meerdere systemen en technieken wordt daarnaast steeds lastiger voor een systeembeheerder. Met torenhoge onderhoudscontracten tot gevolg.  

In mijn persoonlijk voorbeeld waren de handsets notabene nog wel van één leverancier. Daarnaast gebruiken ze weer andere apparaten waar ze de observatie camera’s die in de kamer hangen op kunnen bekijken. Dit voorbeeld is niet uniek, let maar eens op als je menig zieken- en/of verzorginghuis bezoekt.

Een goede inventarisatie kan al gauw leiden tot efficiënter werken en kan bovendien kostenbesparend zijn.

Vragen die gesteld moeten worden, wat is het doel dat behaalt moet worden met deze apparaten? Zou de alarm en communicatie flow niet efficiënter kunnen, richting één apparaat?

Waarom een handset overdragen aan collega als je met pauze gaat, terwijl je met één druk op de knop een doorschakeling zou kunnen realiseren?

Veelal zal de oplossing gevonden kunnen worden in een goede applicatie server die de mogelijkheid biedt om alle “oude” en “nieuwe” technieken zo efficiënt mogelijk samen te brengen. Het liefst naar één apparaat zoals een Smart device voor de verpleging. Bij Smart devices kan gedacht worden aan Smartphone/GSM implementaties, maar ook aan VoWiFi apparaten zoals Spectralink die bijvoorbeeld heeft met de Versity. Allemaal handsets welke spraak, data, video en alarmering samenbrengen binnen één apparaat. Een pieper nodig om te voldoen aan de NEN2575 voor stil alarm? Dan heeft hebben we een smartphone met ingebouwde pager een unieke oplossing.

Smart devices brengen overigens ook nieuwe mogelijkheden, wat te denken van bijvoorbeeld integraties met microsoft Skype for Business of het sneller raadplegen van patientendossiers.

Bang zijn dat medewerkers tijdens de dienst gaan Appen, chatten of facebooken op een smart device hoeft overigens niet. Middels mobile device managment software kunnen smart devices dermate afgeschermd worden dat ze alleen gebruikt kunnen worden voor het doel waar ze voor dienen. 

Nu ga ik hier specifiek in op de zorg, maar we kunnen dit verhaal spiegelen naar veel meer verticale markten.

In maart 2017 editie van de TBM mocht ik al eerder mijn verhaal doen: ” één mobieltje voor alles graag.