Verbeter de patiëntenervaring en verlicht de werkdruk met telefonie voor huisartspraktijken.

Telefonie voor huisartsen

EMC Solutions biedt op het gebied van communicatie totaal oplossingen voor diverse verticale marketen, zo ook voor huisartsenpraktijken. Huisartspraktijken krijgen het steeds drukker en meer zorgtaken. De kwaliteitseisen en werkdruk zijn hoog. Het aantal patiënt-contacten is in rap tempo met meer dan 20% toegenomen. Patiënten eisen meer tijd op en bellen twee keer zo vaak naar de praktijk voor adviezen en een consult. Patiënten verwachten dat hun huisarts altijd bereikbaar is. Een betrouwbare telefonie-omgeving kan huisartsen en assistenten ontlasten en hun zo in staat stellen om alle aandacht op de patiënten te richten.

Spoedlijn: 

De telefonische bereikbaarheid van een arts is van groot belang, soms zelfs van levensbelang. In noodgevallen wil een patiënt direct een dienst doende arts kunnen spreken. Een apart noodnummer is daarom wenselijk. Deze lijn is geheel gereserveerd voor spoedeisende zaken en krijgt altijd voorang op het overige (patiënten) telefonieverkeer, waarbij duidelijk wordt aangeven met een apart belsignaal en bericht in het display dat het om een spoedoproep gaat.   Zo kunnen huisartpraktijken er aan voldoen dat een spoedoproep binnen 30 sec. wordt beantwoord. 

Wachtrij functie: informeer patiënten

Patiënten willen graag weten waar zij aan toe zijn, een ingesprekstoon is dan wel het laatste wat ze willen horen. Door voldoende lijncapaciteit te creëren, kunnen patiënten in een wachtrij gehouden worden. Een begroetingstekst laat ze weten dat ze bij de juiste dienstdoende arts zitten. Wanneer zij in de viruele wachtkamer zitten, horen ze hoeveel wachtende er nog voor hun zijn en hoelang de geschatte wachttijd is. Dit geeft patiënten de keuze om te wachten of later terug te bellen. Een te lange wachtrij geeft ongenoegen bij patiënten en werkdruk bij assistentes. Patiënten kan daarom de mogelijkheid geboden worden om een terugbel verzoek achter te laten.

Keuzemenu: verlaagt de werkdruk. 

Door een keuzemenu te bieden aan patiënten kan de werkdruk voor de assistenten verlaagt worden. Zo kan er een optie geboden worden om een herhaal recept in te spreken. De assistent hoeft dan niet direct de patiënt te woord te staan en kan zelf bepalen op welk moment ze de receptenlijn terugluistert en doorgeeft aan de apotheek. Met name voor grotere praktijken waar meerdere artsen met meerdere assistenten zitten kan een keuzemenu handig zijn om de patiënt de juiste arts te laten kiezen en zo direct bij de juiste assistent terecht te komen.  Let op, te veel keuze kan een struikelblok zijn en lijden tot ergenis bij de patiënt.

Tijdschakelingen: Dag/nacht, lunch of dienstdoende arts

Een huisartsen praktijk heeft vaak vaste tijden waarop het bereikbaar is voor patiënten. Voor en na deze tijden kunnen ze niet bellen of dienen ze te bellen met een andere dienstdoende arts. Zogeheten dag-nachtschakeling helpen hierbij.  De asistent zet de telefonie in de nachtstand en de patiënt wordt geinformeerd dat de praktijk gesloten is en met welke dienst doende arts ze contact op kunnen nemen. In de dagtstand kan de patiënt weer te woord gestaan worden. Middels automatische tijdsturingen kan de telefonie voor huisartsen dit zelfs geheel zelf verzorgen. 

Patiënten helpen tijdens afwezigheid van de arts: 

Ook een huisarts heeft recht op vakantie of wordt wel een ziek. Bij vakantie, roostervrije middagen of ziekte van een arts, kunnen oproepen automatisch doorgeschakeld worden naar andere huisartspraktijken. 

Een arts kan daarnaast ook buiten de praktijk bereikbaar zijn. Door de koppeling van de mobiele telefoon aan de telefonie oplossing voor huisartsen, kan de arts de oproepen van patienten ontvangen. Een arts kan zelfs dat gesprek doorverbinden naar een van zijn assistenten of collega artsen. 

Meer weten of een offerte, we nemen graag contact met u op.

Liever direct persoonlijk contact over onze oplossingen voor huisartspraktijken?

We helpen u graag! Tel. 085-773 17 11