Actie ondernemen is nu noodzakelijk om straks bereikbaar te blijven.
1 september 2019 was de datum waarop KPN gesteld hat dat het ISDN zou uitfaseren. Omdat toen nog veel klanten niet de overstap gemaakt hadden heeft KPN die klanten tot 7 maanden uitstel verleend. Hoewel de eind datum anders doet vermoeden is het op 1 april 2020 echt over met ISDN.
Nog steeds zijn er veel bedrijven die gebruik maken van ISDN. En geef ze eens ongelijk, ISDN is immers een bewezen en betrouwbare dienst, vaak hebben ze nog een uitstekend werkende telefooncentrale. Overstappen is nu on omkeerbaar, KPN laat ISDN in fases uitfaseren, bedrijven krijgen een week voor ze worden afgesloten van ISDN een laatste waarschuwing via een brief. Bedrijven die nog ISDN gebruiken, doen er dus goed aan om nu al te gaan zoeken naar een nieuwe aanbieder, maar hoe vind je het juiste aanbod terug in het oerwoud van VoIP aanbieders?
Deze traditionele manier van telefoneren gaat al sinds eind jaren ‘90 mee. Door de hoge onderhoudskosten en het feit dat heel wat bedrijven al naar Voice over IP zijn overgeschakeld, werd besloten met ISDN te stoppen.
ISDN uitschakelen gebeurt inmiddels over de hele wereld. KPN heeft al vorig jaar aangekondigd dat het in september 2019 stopt met ISDN, met KPN volgt ook Tele2. Ook Deutsche Telekom AG en Belgacom/Proximus zijn op weg om alle vaste verbindingen te sluiten en het hele proces zal daar naar verwachting in 2020 klaar zijn. British Telecom wil ook ISDN tegen het jaar 2025 met pensioen laten gaan. De leveringen voor nieuwe PSTN- en ISDN-telefoonlijnen zullen daar ophouden in 2020.
Wat zal ISDN vervangen?
Telecombedrijven schakelen over van conventionele vaste netwerktelefonie naar VoIP (Voice over Internet Protocol). In tegenstelling tot de traditionele PSTN- of ISDN-lijnen die moeten vertrouwen op de vaste lijn voor het verzenden van spraak en gegevens, is VoIP een relatief nieuwe technologie die het internet gebruikt om gesprekken te routeren, waardoor uw apparaten niet met fysieke lijnen hoeven worden verbonden. Met VoIP zijn koperverbindingen en huurlijnen overbodig en het enige dat u nodig hebt, is een actieve en stabiele internetverbinding.
Wat zijn de voordelen van VoIP in vergelijking met ISDN?
Overschakelen van ISDN naar VoIP is eigenlijk een evolutie van moderne telecommunicatie, dus er moeten een aantal competente voordelen zijn om naar VoIP te migreren.
Allereerst brengt VoIP lagere kosten met zich mee. Over het algemeen zou het gebruik van VoIP-services tot 50% besparen op lijnverhuur en tot 60% op telefoongesprekken. Dus voor MKB-organisaties die geld willen besparen op hun telefoonsystemen, zou VoIP een goede optie zijn om uit te kiezen.
VoiP brengt organisaties Flexibiliteit en schaalbaarheid
Volgens een onderzoek van Software Advice is schaalbaarheid de belangrijkste factor die kopers in overweging zouden nemen bij de keuze van een telefoonsysteem. Dus flexibel en schaalbaar zijn zou een voordeel zijn wanneer je als bedrijf op de markt concurreert.
VoIP biedt tevens veel meer functies en integratiemogelijkheden t.o. traditionele telefonie. Hierdoor is het mogelijk om de telefonie dermate in te richten dat er veel efficiënter gewerkt kan worden. Door het efficiënter inrichten van de werkwijze, kunnen er aanzienlijke kosten bespaard worden.
Hoe bepaal je nu wat een goede diensten leverancier voor jouw organisatie is?
Stel je in ieder geval de volgende vragen:
– Wil ik direct alles vervangen als ik overstap? Misschien beschikt je nog over een uitstekende telefooncentrale en telefoontoestellen die nog wel jaren mee kunnen. Vaak kunt je dan met een geringe investering een bestaande telefonie omgeving omzetten naar VoIP. Zo voorkomt je dat je direct hoge investeringen moet doen. Laten we voorop stellen een telefooncentrale hoeft niet persé vervangen te worden!
– Zoek ik een tussenpersoon of wil ik direct bij een provider afnemen? Je ziet ze de kreten wel eens staan, wij kopen de telecom voor u in. Tussenpersonen die de diensten van een ander aanbieden. Het aanbod kan zeker interessant zijn, maar hoe zit het met support, hoe afhankelijk is de tussen persoon van de provider of operator waar hij inkoopt?
– Hoe is de support geregeld? Veel leveranciers werken met een zo geheten ticketsysteem, waar je een probleem kunt melden. Dat lijkt handig want het is meteen geregistreerd, maar wanneer wordt nu je probleem of vraag opgepakt? Je ziet zelf aanbieders van telecomdiensten die zelf geen telefoonnummer op hun website hebben staan. Vindt je persoonlijk contact belangrijk, kijk dan goed hoe dat bij de betreffende aanbieder geregeld is.
– VoIP brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee. Misschien zijn er functies die organisatie productiever en efficiënter kunnen laten werken, laat je zeker informeren over de mogelijkheden. Je kunt hierbij denken aan een stuk mobiliteit, flexplekken of integraties met bijv. een CRM pakket of klanten database.
– Wat zijn de resultaten behaalt in het verleden van de VoIP aanbieder. De meeste aanbieders bieden een SLA (bereikbaarheid garantie) van 99,8%. halen ze dat wel. Het moet in ieder geval mogelijk zijn.
Klanten van EMC Solutions hadden in zowel 2018 als 2019 een 100% bereikbaarheid. Dit kunnen we realiseren omdat we beschikken over een eigen telefonie infrastructuur, gebruik maken van beste datacenters en onze klanten eerlijk adviseren, waarbij we voorkeur geven aan persoonlijk contact.
Benieuwd wat onze antwoorden zijn op bovenstaande vragen en op alle andere vragen die je nog hebt? Je mag ons mailen (info@emcsolutions.nl) maar we bellen liever: tel. 085 – 773 17 11